The New Yorker over de Amerikaanse gezondheidszorg

dinsdag 16 juni 2009 ·

In een lange reportage in The New Yorker analyseert dr. Atul Gawande de belangrijkste vragen rond de hervormingen van het Amerikaanse systeem van gezondheidszorg.

In acht pagina's zet Gatawande de gezondheidszorg en de kosten daarvan in twee regio's met gelijke demografie naast elkaar.
Waarom kost zorg in de ene regio twee maal zo veel als in de andere regio?
En is de Amerikaanse belastingbetaler dus twee maal zo veel geld kwijt?

Gatawande laat onder meer zien dat in ziekenhuizen die hun artsen een vast salaris betalen alleen wordt geopereerd als dat echt nodig is.
Als artsen per operatie worden betaald (niet ongebruikelijk), belandt er geregeld iemand op de operatietafel zonder dat dat strikt noodzakelijk is.

Overbodig, ongezond en vooral ook een stuk duurder.
Wel goed voor de portemonnee van de artsen.

Het wordt nog iets schrijnender als artsen ook eigenaar van de apotheek zijn.
Want dan worden er opeens veel duurdere medicijnen voorgeschreven.

En als opereren en pillen verstrekken lucratief is, waarom zou je dan investeren in lifestyle-dingen als diëtetiek of sporteducatie?

The New Yorker: The Cost Conundrum

0 reacties:

Over deze blog

Deze blog is vooral voor het bewaren van links.
Naar artikelen die ik las.
Of naar artikelen die ik nog eens wil lézen.
Of naar artikelen die ik nóg eens wil lezen.
Of links naar sites die ik wil onthouden.

Echt zo'n 'weinig-eigen-inhoud'- blog.
Denk ik.
Hoewel dat wel steeds meer wordt.

Lees ook de andere blog van pmlgrn, geheel gewijd aan de uitbraak van de Mexicaanse Griep.



Stats

Stats II