Hoorcollege over Blood Meridian van Cormac McCarthy

maandag 15 juni 2009 ·

File:CormacMcCarthy BloodMeridian.jpgGa er maar eens even rustig voor zitten.
Honderd minuten hoorcollege over één van de meest heavy boeken uit de moderne literatuur, Blood Meridian van Cormac McCarthy.
En dan gewoon gratis van de website van de Yale University, zo'n universiteit waar je zonder de juiste contacten en een grote zak geld nooit kan studeren.

Deel 1 is een algemene inleiding in de bronnen van het boek en de narratieve structuur.



Deel 2 gaat naar aanleiding van een detail, de bijbel die in het bezit is van één van de hoofdpersonen in het boek, in op de status van Goed en Slecht in Blood Meridian. Een klein detail, met grote gevolgen. In elk geval goed voor 50 minuten uitleg.



Hoogste tijd om het boek weer eens te herlezen.

Via deze links krijg je toegang tot de transcripties van de colleges en tot de mp3-podcasts.

Academic Earth - Cormac McCarthy, Blood Meridian
Academic Earth - Cormac McCarthy, Blood Meridian (cont.)

In dezelfde serie zijn er hoorcolleges over onder meer Philip Roth's The Human Stain en Toni Morrison's The Bluest Eye.

0 reacties:

Over deze blog

Deze blog is vooral voor het bewaren van links.
Naar artikelen die ik las.
Of naar artikelen die ik nog eens wil lézen.
Of naar artikelen die ik nóg eens wil lezen.
Of links naar sites die ik wil onthouden.

Echt zo'n 'weinig-eigen-inhoud'- blog.
Denk ik.
Hoewel dat wel steeds meer wordt.

Lees ook de andere blog van pmlgrn, geheel gewijd aan de uitbraak van de Mexicaanse Griep.



Stats

Stats II