Gezellig milieunieuws

zaterdag 20 juni 2009 ·

Lion's mane jellyfish: Jellyfish head for UK in bumper numbers 22.167 voetbalvelden groot, 160 vierkante km.
Zo groot is het peloton kwallen dat ten Westen van Wales op de kust af drijft.
Het gaat om de Cyana capillata, de gele haarkwal ofwel (wat poëtischer) de lion's mane jellyfish.
De kwal, meestal een meter of twee groot, is giftig en kan zwemmers gemeen steken.

De kwallen komen niet alleen bij Wales voor. Ook voor de kust van Massachusetts worden ze tegenwoordig de hele zomer gezien. Met desastreuze gevolgen voor het toerisme.

En in 2007 vrat een groep kwallen (toen maar een veldje van 27 vierkante kilometer) een zalmkwekerij met 100.000 zalmen voor de kust van Noord-Ierland leeg. Schade: ruim een miljoen pond.

Op Ring of Fire Radio gaf milieuadvocaat Robert F. Kennedy jr. twee 'usual suspects' voor de kwallenplaag: opwarming van de aarde en overbevissing.
'De kanarie in de mijnschacht,' noemde Kennedy de wereldwijde toename van kwallen.

Wales Online: Welsh seas plagued by stinging jellyfish
Daily Telegraph: Jellyfish head for UK in bumper numbers

Fijn filmpje van één gele haarkwal

0 reacties:

Over deze blog

Deze blog is vooral voor het bewaren van links.
Naar artikelen die ik las.
Of naar artikelen die ik nog eens wil lézen.
Of naar artikelen die ik nóg eens wil lezen.
Of links naar sites die ik wil onthouden.

Echt zo'n 'weinig-eigen-inhoud'- blog.
Denk ik.
Hoewel dat wel steeds meer wordt.

Lees ook de andere blog van pmlgrn, geheel gewijd aan de uitbraak van de Mexicaanse Griep.



Stats

Stats II