Onderzoek: Lay-out maakt advertentie effectiever

donderdag 11 juni 2009 ·

Soms zijn er van die dingen dat je denkt: 'Goh!'
Zo stond dit in de Adformatie van deze week.

Advertenties waarin de relaties tussen tekstdelen en de relevantie van tekstdelen op de juiste wijze typografisch zijn weergegeven, zijn makkelijker leesbaar, aantrekkelijker en overtuigender.

Dit blijkt uit het onderzoek van Femke Straatsma waarop zij 10 juni promoveert aan de Vrije Universiteit. Productadvertenties zijn ontworpen om lezers te overtuigen het product in de advertentie te kopen. Hoe dit gebeurt, verschilt nogal. De ene advertentie maakt gebruikt van uitbundige kleuren, verschillende lettertypen en veel verschillende formaten, terwijl een andere advertentie er juist erg sober uitziet. Dit is niet voor niets: in een serie van zes experimenten toont Straatsma aan dat lay-out een advertentie inderdaad effectiever kan maken.

Ten eerste kan lay-out ervoor zorgen dat lezers op de juiste manier naar een advertentie kijken. Lezers kijken bijvoorbeeld eerder naar elementen die groot zijn, of vetgedrukt. Zij gaan ervan uit dat deze informatie door de adverteerder als belangrijk wordt gezien. Voordeel hierbij is dat zij de minder belangrijke informatie niet hoeven te lezen. Dat scheelt weer tijd, aldus Straatsma.

Daarnaast kan lay-out lezers helpen bij het leggen van verbanden. Door elementen op dezelfde manier vorm te geven, of door elementen die bij elkaar horen dicht bij elkaar te plaatsen, ziet een lezer in een oogopslag of informatie aan elkaar gerelateerd is of niet. Ook dit maakt dat het minder moeite kost een advertentie te begrijpen.

Tot slot vinden lezers advertenties waarin voldoende wordt afgewisseld aantrekkelijker dan advertenties waarin dit niet het geval is. Dit roept positieve gevoelens op, die lezers vervolgens aan het product verbinden. Hierdoor is men eerder geneigd het product te kopen, zegt de onderzoeker. "

Adformatie: Onderzoek: Lay-out maakt advertentie effectiever

En dan denk je: 'Kut! Waarom hebben ze MIJ nooit verteld dat je zo ook kunt promoveren?'

UPDATE: Geen Stijl ontdekte het stukje in Adfo ook al en maakt er dit van:
Leesbare ad's zijn leesbaarder!

0 reacties:

Over deze blog

Deze blog is vooral voor het bewaren van links.
Naar artikelen die ik las.
Of naar artikelen die ik nog eens wil lézen.
Of naar artikelen die ik nóg eens wil lezen.
Of links naar sites die ik wil onthouden.

Echt zo'n 'weinig-eigen-inhoud'- blog.
Denk ik.
Hoewel dat wel steeds meer wordt.

Lees ook de andere blog van pmlgrn, geheel gewijd aan de uitbraak van de Mexicaanse Griep.



Stats

Stats II