Favoriete kazen I

vrijdag 2 januari 2009 ·

De komende dagen en weken een nogal willekeurig overzicht van de tien lekkerste buitenlandse kazen.
Niet in volgorde en binnenkort vast aangevuld met nog tien lekkere kazen.
Of twintig.
Hier is kaas 1, de Port Salut.

Port salut was ooit een abdijkaas.
Licht geperste, romige milde kaas van koemelk. maand gerijpt, 45% vetgehalte.
Genoemd naar de Bretonse Port-du-salut abdij in Entrammes.
Het recept wordt in Zwitserland al sinds de middeleeuwen gemaakt.
De Bretonse monniken leerden het nadat ze door de Franse Revolutie naar Zwitserland moesten uitwijken.
http://vanderveenkaaskollum.nl/picture/img141.JPG
Ze maakten vanaf 1816 kaas in Zwitserland en namen het recept mee toen ze na een paar jaar weer terugkeerden in Port-du-salut.

De kaas zou nog altijd worden gemaakt volgens traditioneel recept.

Maar dat lijkt me voor het oneetbare plastic korstje niet opgaan.

Port salut | lekker traditioneel mild.

De langste lijst van kazen die ik kon vinden staat hier.

0 reacties:

Over deze blog

Deze blog is vooral voor het bewaren van links.
Naar artikelen die ik las.
Of naar artikelen die ik nog eens wil lézen.
Of naar artikelen die ik nóg eens wil lezen.
Of links naar sites die ik wil onthouden.

Echt zo'n 'weinig-eigen-inhoud'- blog.
Denk ik.
Hoewel dat wel steeds meer wordt.

Lees ook de andere blog van pmlgrn, geheel gewijd aan de uitbraak van de Mexicaanse Griep.



Stats

Stats II